انحــراف‌صنعـتی‌ســازی :: مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

انحــراف‌صنعـتی‌ســازی

يكشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ب.ظ

همایش سیستم ساختمانی پایدار با رویکرد تشریح مزیت‌های سازه‌های قاب سبک فولاد (‌LSF‌) با همکاری موسسه تحقیقات و توسعه سازه‌های قاب فلزی سبک و دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی تهران برگزار شد‌.
چرا کشته می‌دهیم‌؟


به گزارش خبرنگار پیام ساختمان در ابتدای این همایش خانم دکتر مهاجرانی‌، رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی گفت‌: در ژاپن زلزله‌ای با بزرگای 1/7 ریشتر فقط یک نفر کشته می‌دهد اما در بم زلزله‌ای کمتر از 7 ریشتر 45 هزار کشته بر جا می‌گذارد و این مسئله جای تأمل دارد‌.
وی افزود‌: واقعیت این است که قطور ساختن به معنای محکم ساختن نیست و باید ساختمان‌ها سبک ساخته شوند‌. علاوه بر این با اجرای صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین باید ضمن افزایش سرعت ساخت وساز از اتلاف انرژی و هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کنیم‌.
در ادامه این همایش محمدحسن فلاح‌، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت‌: علی رغم اینکه صنعتی‌سازی آثار مثبتی در کشور‌های توسعه یافته بر جای گذاشت‌، در کشور ما صرفا به دنبال رفع نیاز‌های تأمین مسکن رفت و حفظ طبیعت و محیط زیست را مدنظر قرار نداد‌، درحالی که منابع متعلق به نسل‌های دیگر است‌.
وی ادامه داد‌: تز دکترای یکی از دانشجویان در انگلستان مربوط به بررسی صنعتی‌سازی در کشور‌هایی مانند ژاپن‌، چین و ایران بود که چرا در کشور ژاپن و چین صنعتی‌سازی به حدود 70 درصد رسیده اما در کشور ایران این میزان 2 تا سه درصد است‌. مهم‌ترین علت این موضوع هم کپی برداری صرف در ایران و فقدان بومی‌سازی فناوری‌های عنوان شده بود‌. فلاح افزود‌: با آغاز به کار موضوع مسکن مهر عده‌ای که اصلا روحشان از فناوری lsf خبر نداشت‌، شروع به اجرای آن کردند تا جایی که 15 هزار واحد با این فناوری اجرا شد که به دلیل نداشتن تخصص ضمن اینکه ساختمان‌های بی‌کیفیتی بنا کردند و بدنامی به بار آوردند‌، خود‌شان هم از ادامه این فعالیت منصرف شدند‌.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت فعالیت انجمن‌های علمی در زمین صنعتی‌سازی ساختمان گفت‌: انجمن علمی ساختمان‌های پایدار امسال در وزارت علوم به تصویب رسید که می‌تواند تحول اساسی در حرکت به سمت صنعتی‌سازی باشد‌. البته تحقق کامل صنعتی‌سازی در صورت کنار هم بودن متخصصان‌، صنعت و سیاست گذاران امکان پذیر است‌.
فلاح در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های سیستم ساختمانی ال‌. اس‌. اف پرداخت و خاطرنشان کرد‌: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم کاهش وزن سازه‌است که همین نکته باعث کاهش استفاده از مصالح و صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود‌. به عنوان مثال استفاده از دیوار‌های خشک سبک در این سیستم باعث می‌شود تا وزن دیوار‌ها به یک‌، هشتم دیوار‌های سنتی برسد‌. از دیگر ویژگی‌های این سیستم می‌توان به دوام مناسب در برابر خوردگی‌، تداوم تولید و اجرا در تمام شرایط جوی‌، عدم نیاز به ماشین آلات سنگین و عمر بالای 100 سال این ساختمان اشاره کرد‌.
در ادامه این همایش مسعود کریمیان‌، مدیرعامل شرکت تحقیق و توسعه قاب فولادی سبک اظهار داشت‌: هر چه سازه سبک‌تر باشد‌، تأثیر نیرو بر آن کمتر است و سازه‌های ال‌. اس‌. اف از این نظر عملکرد بسیار مطلوبی دارد‌.
وی افزود‌: ساختمان یک پنجم قدرت صنعتی دنیا را تشکیل می‌دهد و بخش زیادی از انرژی و منابع طبیعی را مصرف می‌کند‌. بنابراین باید در ساخت وساز‌ها به منابع زمین از جمله آب توجه کنیم و سازه LSF به دلیل اینکه خشک اجرا می‌شود نیازی به مصرف آب ندارد و بازیافت هم می‌شوند‌. همچنین به دلیل اینکه این سازه به صورت مدولار تولید می‌شود‌، هر قطعه‌ای از سازه قابل تعویض یا قابل استفاده در سازه مشابه دیگر خواهد بود‌. ضمن اینکه می‌توان فولاد را در کارخانه ذوب و مجدد استفاده کرد‌.
وی در پایان گفت‌: در کشور‌های توسعه یافته انرژی مصرفی را تبدیل به ارزش مالی می‌کنند اما ما برای انرژی ارزشی قائل نیستیم.

۹۳/۱۲/۲۴
بازدید: ۲۷۵۴
LSSI Technical Admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
LSSI © 2012 All rights reserved.