خطای نصب دیوار فونداسیون :: مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

خطای نصب دیوار فونداسیون

سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۱۰ ب.ظ

جهت نصب دیوار قاب سبک فولادی lsf بر روی فونداسیون، می بایست به 2 نکته ی اصلی در خصوص نحوه ی تماس اعضای قاب های فلزی سبک LSF با فونداسیون مورد توجه قرار گیرد که:

1. پس از اجرای فونداسیون، حتماً می بایست حداقل 14 روز از زمان آخرین عملیات بتن ریزی در فونداسیون سپری شده باشد تا حداقل استحکام اولیه ی بتن فونداسیون تأمین شده و آماده ی عملیات سوراخ کاری برای نصب بولت ها شود و علاوه بر آن، بتن به خشکی کامل برسد تا از اثر قلیایی بتن بر روی پوشش زینک عناصر سازه ای قاب های سبک فولادی lsf به ممانعت نماید.

2. سازه های قاب فلزی سبک LSF هرگز نباید با بتن خیس در تماس باشند یا در مجاورت بتن و سیمان خیس به کار روند یا بتن و سیمان هرگز نباید با اعضای قاب های سبک فلزی lsf در تماس مستقیم باشند.

از دو الزام فوق می توان به بررسی برخی خطاهای اجرایی و ایرادات فنی در این خصوص پرداخت. در تصویر نشان داده شده، به نقض إلزامات فوق اشاره شده است. در تصویر مورد اشاره، ابتدا قاب سازه ای lsf به میلگردهای فونداسیون بسته شده و سپس عملیات بتن ریزی بر روی آن انجام شده است.

>- شرکت بامشهر هفتم، فاز 5 شهرک پرند

ایراد فنی فونداسیون 1

پس از بستن قاب دیوار سازه lsf به میلگردهای فونداسیون، عملیات بتن ریزی انجام شده و استادها طبق تصویر زیر در داخل بتن دفن شده اند.

این عمل موجب تأثیر شدید محیط قلیایی بتن بر روی زینک پوشش اعضای سازه ای ساختمان قاب فلزی سبک شده و در اثر گذشت زمان و تأثیر رطوبت و زنگ زدگی، موجب بروز عامل برش پایه در تراز ساختمان می گردد.

علاوه بر بلا اثر شدن پوشش سازه و ایجاد پوسیدگی در اعضای سازه ای در محل مرز تماس بین اعضای سازه ای lsf و بتن فونداسیون، این عمل موجب بروز یک اتصال بسیار صلب بین اعضای عمودی سازه ی lsf (إستادها)و اعضای جمع کننده(رانر یا ترک) شده و به دلیل بالا بودن ظرفیت جذب نیروی اتصال به وجود آمده به دلیل غرق شدن در بتن، موجب از بین رفتن گشتاروهای مورد نیاز سازه جهت رفتار مناسب در اثر نیروی برشی، موجب انتقال نیروی خمشی به اعضای عمودی سازه شده و به دلیل پایین بودن ظرفیت مقاومت این اعضا در برابر خمش و پیچش، موجب شکست در دیوار می گردد.

ایراد فنی فونداسیون 2

۹۲/۰۸/۲۸
بازدید: ۲۳۹۶
LSSI Technical Admin
LSSI © 2012 All rights reserved.